زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


مردی از جنس خدا

اول ابتدایی را تازه کرده و به اصطلاح با سواد شده بودم. صبح خنک یکی از روزهای اواخر اردیبهشت ماه؛مرحوم پدرم قبل از این که از خانه خارج شود با مهربانی مرا پیش خود نشاند،قرآن را باز کرد و دو بار شمرده شمرده پنج آیه اول سوره یس را برایم خواند و تأکید کرد که تا ظهر چند بار بخوانم تا یاد بگیرم.

هرگز فراموش نمی کنم وقتی آیات اول سوره یس را برای پدرم صحیح خواندم؛ چقدر خوشحال شد. و گفت که این اول راه است برای ادامه باید هر شب به مسجد شیخ آباد بروی و در جلسه قرآن (آقای سیاح) قرآن خواندن را یاد بگیری.

و این گونه بود که با مردی بزرگ آشنا شدم که حقی بزرگ بر گردنم دارد؛حق هدایت،حق آموزش قرآن...مرد وارسته ای که در محضر ملکوتی اش نه تنها قرآن بلکه اخلاق؛مردم داری،نیک اندیشی،اخلاص و صفای باطن را آموختیم و کاش شاگردی چنین تنبل نبودیم!...

اغراق نکرده ام اگر بگویم تمام کسانی که در فسا و در دهه های 30 تا 70 قرائت صحیح قرآن را یاد گرفته اند در یکی از مساجد گلدسته؛حاج صادقی،شیرازی ها،جامع و این اواخر مسجد شیخ آباد جلسات شبانه آموزش قرآن این مرد با اخلاص را درک کرده اند.

رحوم استاد حاج غلام عباس نمازی معروف به (سیاح) به شهادت شناسنامه اش در چهارم میزان سال 1303 شمسی در فسا به دنیا آمد و در طول 74 سال عمر با برکت منشأ خدمات معنوی و قرآنی بسیاری شد که نام وی را تا ابد ماندگار و محبت و یادش را در دل های اهل قرآن جاودانه کرده است:

ان الذین امنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا

 

آنان که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند؛خدای رحمان آنها را محبوب(دل های مردم) می گرداند.(مریم-96)

 

مرحوم سیاح در اوان جوانی به کسب و کار و امور نگارش و حسابداری تجار و کسبه بازار فسا مشغول شد و همزمان بنای خیر و مقدس جلسات قرآن را در مساجد فسا نهاد؛اولین پایگاه قرآنی وی مسجد گلدسته بود آنجا که مرادش مرحوم حجت الاسلام شیخ میرزا محمد جعفر فاخری فسایی(ره) به اقامه جماعت و تبلیغ معارف دین می پرداخت. و آخرین پایگاهش مسجد شیخ آباد بود که از حدود سال 1357 به دعوت مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ شکرالله رضایی به آنجا آمد و تا آخر عمر در آن مکان مقدس به ترویج معارف ناب قرآنی همت گماشت.

 

عشق مرحوم نمازی به قرآن و آموزش آن موجب شد تا بعد از مدتی کسب و کار را کنار گذارد و شبانه روز به امر مقدس آموزش کلام وحی و ترویج آموزه های ناب اسلامی بپردازد.

 

این چهره تأثیرگزار قرآنی اگرچه هرگز ازدواج نکرد؛اما شاگردانی را تربیت کرد که هر کدام مصداق اتم و اکمل (باقیات الصالحات) برای این مرد الهی به شمار می آیند.

ارتباط با خدا؛انس با قرآن،عشق به اهل بیت(ع)،حضور مداوم معنویت در زندگی وی،اخلاق پیامبرگونه او،شرح صدر کم نظیر و نوای ملکوتی قرآن وی چنان محافل قرآنیش را جذاب ساخته بود که اگر شبی فرصت حضور در محضر مرحوم سیاح از دست می رفت، غبطه و حسرت می خوردیم!

فراموش نمی کنم سال دوم ابتدایی در یک شب زمستان که به علتی دیر به مسجد رفتم؛ از ترس این که مبادا به جلسه قرآن مرحوم نمازی نرسم چنان عجله کردم که به زمین خوردم و عینکم شکست!

روح بزرگ و شرح صدر کم نظیر مرحوم سیاح؛همیشه برای من آیه

(ان الذین قالوا ربناالله ثم استقاموا...) را تداعی می کرد. چنان مقید بود که هر شب به جلسه قرآنش به موقع برسد که تعجب همه را بر می انگیخت. فراموش نمی کنم در سیل شدید سال 1365 که یک هفته تمام شهر فسا تعطیل یا نیمه تعطیل بود؛فقط دو شب جلسه مرحوم سیاح تشکیل نشد! بقیه شب ها با وجود بارندگی شدید باز هم به مسجد می آمد و جلسه را برگزار می کرد.

بر صرف و نحو عربی تسلطی نسبی داشت و جامع المقدمات را در محضر مرحوم آیت اله نظام و مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ شکرالله رضایی خوانده بود و گاهی میان تلاوت دوستان به نکات ظریفی از صرف و نحوآیات اشاره می نمود.

شعر را دوست داشت و ابیات بسیاری را از شاعران مختلف چون سعدی و حافظ و مولوی و شهریار و... در حافظه داشت.یادش بخیر هر سال در ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر جلسه قرآن بود و بعد از قرآن؛ مشاعره! مشاعره هایی که گاه نزدیک اذان مغرب ادامه پیدا می کرد...

مرحوم نمازی در اصلاح اشتباهات افراد در هنگام تلاوت قرآن شیوه ای منحصر به فرد داشت؛ وقتی کسی اشتباه می خواند با ملایمت می گفت: (اعاده بفرما) و آن شخص دوباره تکرار می کرد،اگر باز هم اشتباه می خواند،حرف به حرف و علامت به علامت او را راهنمایی می کرد تا خودش به تلفظ صحیح کلمه برسد و اگر با این شیوه باز هم غلط می خواند آنگاه خود مرحوم سیاح،کلمه را با تلفظ صحیح قرائت می کرد.

هرگز لذت جایزه هایی را که از مرحوم سیاح گرفتم؛ فراموش نخواهم کرد! اگر به آیه ای مشکل می رسیدیم و درست می خواندیم گاهی چند عدد شکلات؛گاهی خودکار یا مداد و گاهی هم اسکناسی ده تومانی از ایشان هدیه می گرفتیم.

خانه کوچک و قدیمی اما با صفا و سرشار از معنویت مرحوم نمازی محل اجتماع دوستان وی و دوستداران قرآن بود و چقدر خاطرات شیرین و فراموش ناشدنی که از این بیت معنوی و با صفا در ذهن بسیاری از دوستان باقی مانده است.

بی تردید روح بلند و با صفای مرحوم نمازی در ثواب و فضیلت جلسه باشکوه و کم نظیر دعای ندبه حرم مطهر حضرت شاهزاده قاسم(ع) فسا؛سهیم و شریک است زیرا بنای این امر خیر به دست مرحوم سیاح گذاشته شد؛ حضور مرحوم نمازی و تعدادی از جوانان مسجد شیخ آباد صبح های جمعه در حرم مطهر و نوای زیبای ندبه این مرد الهی آغازگر این حرکت مقدس بود و همکار فرهیخته و مداح با اخلاص اهل بیت(ع)؛جناب حاج محمود صدقی از این محافل خاطراتی شنیدنی دارند.

(مرحوم سیاح و مداح اهل بیت"ع" حاج محمود صدقی)

روح آسمانی مرحوم حاج غلام عباس نمازی(سیاح) در بیست و پنجم تیرماه 1377 در جوار رحمت واسعه حضرت دوست آرام گرفت وپیکر پاک وی که با عطر قرآن آغشته شده بود، در صحن مقدس حضرت شاهزاده قاسم(ع) به خاک سپرده شد.

روحش شاد و با صاحب قرآن همنشین و محشور باد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393 ] [ 17:17 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب